SEAS 2024 s-a încheiat, astăzi, oficial, însă ne-a oferit o vară cu multe evenimente culturale, la care au participat peste 80.000 de spectatori. Aflată la cea de-a III-a ediție, Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului 2024 a fost o bucurie, atât pentru constănțeni, cât și pentru turiștii sosiți pe litoral. Echipa Teatrului de Stat Constanța a organizat, în cele 9 săptămâni în care s-a desfășurat această ediție SEAS, peste 40 de evenimente: spectacole, concerte, teatru de stradă, instalații new media, dedicate tuturor categoriilor de vârstă.
SEAS 2024 a înregistrat mai multe premiere
Anul acesta a existat și o secțiune dedicată bebelușilor – Opera Comică pentru Copii din București, a avut 4 proiecte, unul dintre ele, „Bubu la Mare”, un spectacol inedit, dedicat copiilor foarte mici, între 0 și 3 ani, care s-a jucat timp de 5 zile de 20 de ori, de 4 ori pe zi. Celelalte 3 proiecte au constat într-un spectacol de teatru pentru copii, altul de balet pentru cei mici și unul de operă pentru copii.
O altă premieră a constat în accesibilizarea spectacolelor pentru persoanele cu deficiență de auz. În cadrul stagiunii au fost 7 spectacole accesibilizate pentru surdo-muți.
„Am avut traducere în limbajul semnelor, iar anul acesta, premiera a constat în faptul că spectacolele au fost traduse cu minimum 2 traducători în dialog, de fiecare dată, dar am avut și spectacol cu 3 traducători în limbajul semnelor, ceea ce a fost o premieră națională. Noi am început să facem această accesibilizare încă din perioada stagiunii, când veneau 5, 7, 10 persoane cu deficiență de auz, însă, anul acesta au venit la spectacole până la 35, iar la ultima reprezentație au sosit surdo-muți din țară – de la Galați, București, Piatra-Neamț și au spus că în altă parte nu au acces la astfel de spectacole de teatru și de aceea s-au deplasat la Constanța.
Realizarea unui podcast al Stagiunii Estivale, o idee a regizorului Diana Mititelu, a fost o altă premieră la ediția SEAS 2024. Gazda podcast-ului a fost actorul Andrei Bibire și am avut 11 episoade, la care au fost invitați actori, regizori, compozitori, soliști, podcast-uri care au fost văzute de peste 20.000 de persoane.”, a declarat managerul Teatrului de Stat Constanța, Erwin Șimșensohn.
Tot anul acesta, la SEAS a fost și un caricaturist de la Oradea, din comunitatea surdo-muților, care a venit și le-a făcut caricaturi actorilor și spectatorilor.
Inclusiv numărul locurilor în care au fost susținute spectacolele, 12 spații în diferite zone ale orașului Constanța, a reprezentat o premieră pentru SEAS.
Concertele Corului Madrigal, Symphonic Rock Masters și Festivalul KIMARO au fost susținute, în premieră anul acesta, tot în cadrul Stagiunii Estivale a Artelor Spectacolului și s-au bucurat de un public numeros.
SEAS 2024 a fost un succes și crește de la un an la altul
„Cred foarte tare că ediția din acest an a SEAS a fost un succes. Succesul îl evaluezi întotdeauna cu ce a fost înainte. Anul acesta am avut mult mai mulți spectatori plătitori, ceea ce înseamnă că începem formăm un obicei de consum cultural important. Mulți oameni din toate mediile au fost alături de noi, au sprijinit și au apreciat acest eveniment.
De foarte multe ori, cu toții am trecut prin niște momente de oboseală cruntă în aceaste 9 săptămâni, pentru că suntem foarte puțini față de volumul de muncă, astfel că am avut perioade în care mai aveam puțin și cedam, dar, vă spun sincer, ce ne-a ținut pe linia de plutire și ne-a mobilizat foarte tare au fost reacțiile spectatorilor. Când am văzut oamenii ieșind fericiți de la spectacole, că ne-au oprit pe stradă, ne-au mulțumit și ne-au transmis mesaje frumoase, am apreciat că această stagiune a fost un succes, iar aceste mesaje ne-au determinat să mergem mai departe. Până și din perspectiva tinerilor voluntari care au fost alături de noi, putem spune că evenimentul a crescut.
SEAS 2024 în cifre
Bugetul SEAS 2024 a fost de aproape 5 milioane de lei. În cele 9 săptămâni, numărul de spectatori estimat de Jandarmerie la toate evenimentele culturale organizate, a fost de peste 80.000, dublu față de cel înregistrat anul trecut. Suma obținută din cele 14.000 de bilete vândute în cadrul acestei ediții a Stagiunii Estivale a Artelor Spectacolului este de 140.000 de euro, aproape 20% din bugetul stagiunii.
70 de tineri voluntari au fost alături de echipa Teatrului de Stat Constanța și i-au ajutat pe organizatori, începând de la rupt bilete, până la realizarea interviurilor, întâmpinat oaspeții și spectatorii, până la șters scaunele în zilele în care ploua înaintea spectacolelor.
Peste 40 de evenimente s-au desfășurat în cele 9 săptămâni ale SEAS 2024, la care au participat mai mult de 1000 de invitați – actori, muzicieni, regizori, performeri, scenografi, artiști vizuali.
Spectacolele s-au desfășurat, în această vară, în 12 spații diferite din oraș, respectiv la Teatrul de Vară Soveja, Grădina Tomis din Parcul Arheologic, Casa de Cultură a Sindicatelor, Hotel Continental Forum, BCR Youth Hub, zona verde de la City Park Mall, Parcul Gării, Parcul Operei, faleza Cazinoului, Poarta 1, Zoom Beach și la Delfinariul Constanța.
SEAS are potențial și ar putea ajunge, în viitor, între primele 5 mari festivaluri din țară
„Evenimentul a căpătat notorietate, dar, cred că poate ajunge unul din primele 4-5 evenimente mari din țara aceasta și să fim acolo, alături de Festivalul de la Sibiu, de Festivalul de Film de la Cluj, de Festivalul George Enescu, de Festivalul Shakespeare de la Craiova.
Încă nu suntem acolo, dar nu suntem departe și cred că avem șanse mari să devenim relevanți la cel mai înalt nivel cu acest eveniment.
Festivaluri sunt în multe locuri din țară, dar 9 săptămâni nu ține nici unul, SEAS este unic în țară, din punct de vedere al perioadei de desfășurare.
Vrem să dezvoltăm festivalul, dar asta înseamnă să creștem densitatea spectacolelor, să avem mai multe evenimente. M-aș bucura să creștem numărul de locații în oraș și identificăm diverse spații în care putem organiza concerte, spectacole experimentale, eveniemente dedicate tinerilor, să avem instalații interactive.
Sunt multe lucruri care țin de artele spectacolului și, odată ce vom diversifica formele de spectacol, vom avea și un public mai variat, pentru că trebuie să căutăm mereu să ajungem la un public nou.”, a precizat managerul Teatrului de Stat Constanța, Erwin Șimșensohn.
Constanța are potențial să devină Capitală Culturală Europeană
Mesajul transmis de managerul Teatrului de Stat Constanța este că există posibilitatea ca, peste 14 ani, Constanța să fie un candidat foarte serios la titlul de Capitală Culturală Europeană.
„Știu că pare utopic în momentul acesta, dar există potențial și cred că ceea ce facem noi este doar o sămânță pe care o plantăm. Există mulți oameni importanți de cultură, avem un potențial creativ, artiști valoroși și nu este vorba doar de teatru, ci și de artiști plastici, pictori, sculptori, de patrimoniul constănțean.
Există posibilitatea ca, punând umăr lângă umăr, să reușim cumva să mergem mai departe pe acest drum și, împreună, să putem să realizăm un dosar de candidatură foarte serios și puternic. Ca să avem o șansă reală, dosarul acesta trebuie început și discutat serios de pe acum, pentru că în 6-7 ani trebuie să fie deja construit”, a declarat regizorul Erwin Șimșensohn.
0 Comentarii