fbpx
omd-mamaia-constanta
Sarichioi, satul cu oameni veseli și cu multe, multe flori în fața curților localnicilor

noiembrie 8, 2018

Portul Sarichioi Sarichioi Port

Dacă mi-ar fi spus cineva că localitatea tulceană Sarichioi este de poveste, n-aș fi crezut, dar am văzut-o cu ochii din dotare și cu ochelarii aferenți și mi-a rămas la suflet. Mi-am promis că mă voi reîntoarce acolo pentru a poposi o vreme, să o studiez pe îndelete. Portul pescăresc Sarichioi a fost primul  pe care l-am văzut când am ajuns în comună și sincer, nu mă mai dădeam dusă de acolo. L-am prins la apus și era tare frumos în straiele portocalii proiectate de soare. Bărcile lăsate de pescarii din sat să se odihnească ședeau cuminți pe malul Lacului Razim. Parcă erau aliniate special pentru  ședința foto care a urmat. Nici nu m-am săturat bine de micul port și am trecut prin sat. Pe cuvânt vă zic, n-am văzut nicăieri mai multe flori în fața curților. Ziceai era concurs, nu alta. Toate culorile și speciile posibile ședeau mândre la porțile localnicilor și făceau trecerea vizitatorilor prin sat mai frumoasă. Am regretat abia seara târziu că nu am făcut câteva fotografii, pur și simplu m-a furat peisajul și am uitat să deschid camera.

Sarichioi, localitatea cu cea mai mare comunitate de ruși lipoveni

Tot pe malul lacului Razim am ajuns la biserica lipovenească de rit vechi din Sarichioi. Nu mă dau eu în vânt după lăcașuri de cult, dar acesta este deosebit. Situată pe malul Lacului Razelm, clădirea este vopsită în alb și bleu și poartă semețe cupole aurii, ce au în vârf semnul crucii, diferit de cel pe care îl știm noi. Crucea lipovenească are opt capete în loc de patru și este alcătuită cu ajutorul a trei lemne puse orizontal, în loc de unul singur.

Sarichioi-biserica-rit-vechiAm aflat de la ghidul de turism Eduard Acsente că în Sarichioi trăiește cea mai mare comunitate de ruși lipoveni din țară, iar tradițiile sunt respectate acolo cu sfințenie. El spune că nunțile sunt foarte frumoase și există niște obiceiuri doar de localnici știute. Practic, nunta începe duminica foarte devreme. La ora 5 dimineața, un grup de femei merge de la poarta fetei la cea a bărbatului și îl trezește să meargă după mireasă. El se duce însoțit de mulți oameni să-și cumpere iubita, iar negocierea este purtată cu prietenele acesteia. La cununia religioasă, mireasa are părul împletit într-o coadă și ulterior primește un fel de tocă mică, brodată cu mărgele, care îi strânge părul într-un coc. Femeile nu au voie să intre în biserica de rit vechi fără să poarte ceva pe cap. De la biserică, mirii merg să ia masa la bărbat acasă, iar apoi se îndreaptă tot alaiul, cântând și dansând, către restaurant.

Rușii lipoveni din Sarichoi, oameni veseli și prietenoși

Vă spuneam că rușii lipoveni sunt oameni foarte veseli. I-am văzut în numeroase împrejurări și le râde mereu tot chipul. Sunt extrem de energici, au acumulatorii în permanență încărcați, încât sunt sigură că au descoperit bateria externă cu cel mai mare amperaj posibil. I-am studiat pe membrii Ansamblului Landâș, care au cântat într-o seară la un hotel din Uzlina.

ansamblul-landas-sarichioiAveau niște chipuri atât de vesele, de parcă doar ce aflaseră toți că au câștigat la loto. Mă întâlnesc zilnic mulți oameni, dar mai fericiți decât aceștia, zău că n-am văzut. Inclusiv primarul comunei Sarichioi, Finoghen Vitali-Cristian a cântat, a dansat și a zâmbit toată noaptea, chiar dacă era luni și venise după o zi obositoare de muncă să însoțească ansamblul. În plus, ne-a spus că este tare fericit că urma să semneze un contract cu fonduri europene, pentru a obține finanțare pentru un proiect prin care va achiziționa straie populare.

Sarichioi happy peopleN-aș vrea să fie vreodată supărați oamenii aceștia, dar tot aș fi curioasă să văd dacă și atunci zâmbesc. Corina Davidov, purtătorul de cuvânt al Asociației de Management al Destinației Turistice Delta Dunării a dansat alături de femeile și bărbații din Ansamblul Landâș într-o ținută superbă, care a luat ochii tuturor, iar după ceva timp, deși era noaptea târziu și spectacolul se terminase, radia de bucurie. Ne-a povestit că și ea este din Sarichioi și că localnicii au tradiții extrem de frumoase. Nu știu ce mănâncă oamenii aceștia, că tare aș încerca și eu. Gurile rele spun că băutura îi face așa veseli pe rușii lipoveni, dar nu i-am văzut să pună gura pe alcool. M-a frapat atât de tare starea lor feerică, încât voi încerca să le aflu secretul, m-au făcut tare curioasă. Dacă mi-l vor dezvălui, veți fi primii care îl aflați. Să fiți fericiți și iubiți!