Am o adevărată admirație pentru cei care au construit ceva în viața lor și au lăsat în urmă realizări importante, despre care se va vorbi mult timp. Și dacă tot discutăm despre regalitate și despre moștenirea pe care ne-a lăsat-o, unul dintre citatele mele preferate din scrierile Reginei Elisabeta este acesta: ”Dacă suntem într-adevăr făcuţi după chipul şi asemănarea lui Dumnezeu, atunci trebuie să fim creatori”. Reședințele regale din Constanța sunt de mai bine de 100 de ani un subiect de interes pentru cei pasionați de arhitecturi celebre. Exemplele sunt numeroase, însă voi restrânge aria la zona Dobrogea, pentru care Regele Carol I a avut o viziune clară asupra dezvoltării economice a regiunii. Dacă ne gândim că a trecut un secol de atunci, vom aprecia că este cu atât mai remarcabil efortul pe care l-a făcut.

Palatul Regal din Constanța

Resedintele regale din ConstantaPrima reședință regală a fost construită în Constanța începând cu anul 1903, de către autoritățile centrale. Palatul a fost ridicat pentru familia regală, care a venit frecvent în orașul de la malul mării din anul 1905, până la moartea Regelui Carol I. Palatul regal a fost proiectat de arhitectul Grigore Cerchez, ale cărui planuri au fost modificate de Daniel Renard, cel care a realizat Cazinoul din Constanța. El a introdus elemente Art-Nouveau: un balcon tip foișor, turnul din colț, terasa cu geamuri înalte și linii curbe, menite să atenueze unghiurile. Reședința regală a fost achiziționată după Primul Război Mondial de Ministerul Justiției și o perioadă a fost sediul Curții de Apel. În prezent, clădirea este monument istoric de interes național și în cadrul ei funcționează Tribunalul Constanța. Regina Elisabeta se simțea însă înstrăinată în acel palat, care i se părea că este departe de mare și a optat pentru Pavilionul regal, pe care l-a primit câțiva ani mai târziu în dar, de la soțul său.

Pavilionul regal, cadoul primit de Regina Elisabeta de la soțul său, Regele Carol I

Resedintele regale din ConstantaRegele Carol I a avut pentru Dobrogea un adevărat proiect de țară, care s-a materializat prin construcții fără precedent. Este vorba despre Podul de la Cernavodă și Portul Constanța. În plus, el a plănuit împreună cu Anghel Saligny, care era directorul lucrărilor din Portul Constanța, să îi facă o surpriză soției sale, Regina Elisabeta. Ei au decis în anul 1910 să îi construiască, după ce se finalizau lucrările digului, o casă sub formă de vapor, am aflat de la directorul Muzeului de Artă, Doina Păuleanu. În proiectul Pavilionului regal s-a pus mare accent pe terasa locuinței, un spațiu în care regina stătea foarte des, pentru a fi aproape de marea pe care o iubea enorm. Inclusiv nopțile și le petrecea scriind pe terasă. Tot de acolo, regina saluta navele care intrau și ieșeau din Portul Constanța, fluturând o batistă albă.  Regina Elisabeta s-a bucurat doar 3 ani de noua sa locuință de vară inaugurată în 1911, deoarece ea a murit la scurt timp după soțul său, Carol I. Despre personalitatea puternică a reginei, dragostea pentru Marea Neagră și inteligența ei peste medie, aflați mai multe informații din acest articol.

Pavilionul regal a devenit ”Cuibul reginei”

Pavilionul regal a revenit familiei princiare și ulterior regale, Ferdinand și Maria. Regina Maria a mers deseori însoțită de copiii săi la pavilion, pe care l-a modernizat și l-a denumit ”Cuibul reginei”. Ea avea ideea acestor ”cuiburi”, își personaliza casele, inclusiv cu propriile idei, desene și decorațiuni. Primul său cuib a fost realizat în Sinaia, lângă Pelișor. Regina Maria nu a avut suficient timp pentru a se atașa de acest pavilion, deoarece, a descoperit plaja și a construit Castelul din Mamaia.

Vila regală din Mamaia, proiectul Reginei Maria

Castelul Reginei MariaPavilionul regal a ars în urma unui scurt-circuit și a fost refăcut, dar în acea perioadă stațiunea ”Băile Mamaia” a devenit o zonă mai interesantă. Ea a fost inaugurată în anul 1906, iar în 1923, Regina Maria, care mergea pe cal în galop pe țărmul mării, hotărăște să își facă acolo o vilă regală. Deși s-a implicat în construcția ei și a verificat permanent lucrările, a realizat planuri, schițe și proiecte, regina a descoperit ulterior Balcicul de care s-a îndrăgostit iremediabil. A ridicat și acolo un palat regal, cu o serie întreagă de grădini suspendate și a devenit locul său preferat pentru vacanțele de vară. Odată cu finalizarea construcției de pe malul mării, Regina Maria s-a mutat în 1937 la Balcic și a lăsat proprietatea de la Mamaia reginei mamă Elena și Principelui Mihai, care în scurt timp a devenit rege.

A existat o relație foarte strânsă între Dobrogea și familia regală. Regele Carol I a încercat să racordeze și să modernizeze o provincie de frontieră a Imperiului Otoman, care s-a reunit cu țara în 1878. Kiustenge, Constanța de atunci, era doar un sat somnolent și adâncit în uitare. A fost valorificat în calitate de port, deoarece, regele se gândea că ”Fără mare, țara noastră are mult mai puține oportunități comerciale, economice și chiar culturale și spirituale”.

 

Share

Leave a Reply