Miere de Jurilovca este mai mult decât un produs delicios, 100% natural. De fapt, Miere de Jurilovca este povestea unei comunități de apicultori din mediul rural, care dorește ca tinerii să nu plece în străinătate, ci să își găsească rostul acasă și să deschidă o mică afacere. Este o poveste frumoasă despre solidaritate și puterea exemplului, despre familie și implicare. Și, pentru că există multă determinare, Miere de Jurilovca a devenit un brand local, din ce în ce mai cunoscut.
Miere de Jurilovca, o inițiativă care unește comunitatea locală
În comunitatea din Jurilovca activează în acest moment 80 de apicultori, producători locali. Apicultura a devenit o tradiție în comunitatea locală și este transmisă de la o generație la alta.
”În cadrul proiectului nostru Miere de Jurilovca, în mod activ s-au implicat aproximativ 10 apicultori. Sperăm ca anul 2021 să ne ofere mai multe oportunități și toți apicultorii locali să vină alături de noi, să se creeze un grup comun. Astfel, vom avea mai multă reprezentativitate și o putere mai mare în negocierea cu actorii care au posibilitatea să comercializeze produsele noastre”, a declarat pentru Discover Dobrogea, Gentilia Zenovei-Balaban, responsabil pe probleme de comunicare din cadrul Inițiativei ”Miere de Jurilovca”.
2020 a fost anul în care românii i-au susținut mai mult pe producătorii locali
În 2020 am văzut un interes mai mare al românilor de a susține afacerile locale, de a cumpăra produse de la producătorii locali. Practic, cea mai importantă lecție pe care am învățat-o cu toții în timpul pandemiei au fost solidaritatea, susținerea reciprocă. Și nu a fost rău deloc, ar trebui să practicăm mai des acest exercițiu de solidaritate.
”Proiectul nostru, Miere de Jurilovca a ajuns să se dezvolte foarte frumos, în contextul în care am observat că tot mai mulți oameni vor să ne cunoască. Noi îi numim consumatori informați, pentru că ei vor să știe de unde vin produsele alimentare pe care le consumă și care sunt practicile agricole ale fermierilor care le produc. Acest lucru este extrem de important pentru consolidarea unei relații de încredere reciprocă, între consumatori și producători.
Noi ne-am propus să creăm și un context în care aceștia să se întâlnească. În 2020, am vorbit despre revirimentul interesului românilor față de produsele autohtone, pentru că ne-am dat seama că, în felul acesta, putem sprijini micii producători locali, îi putem ajuta să supraviețuiască.
În 2021 sper că vom muta discuția pe dezvoltare și pe un interes mai mare asupra tuturor produselor românești, pentru că este extrem de important să ne dăm seama că trebuie să devenim niște consumatori responsabili și să conștientizăm că toți avem de câștigat, dacă resursele noastre rămân în comunitatea locală și în țara noastră”, spune Gentilia Zenovei-Balaban.
Ce vor să afle consumatorii despre Miere de Jurilovca?
”Noi suntem foarte bucuroși când întâlnim consumatori curioși. Mulți vor să știe unde este amplasată stupina, cât de mult călătorim cu stupii, care sunt tipurile de miere, care sunt tratamentele pe care le folosim pentru a întări sănătatea familiilor de albine.
Unii dintre ei și-au manifestat interesul de a vizita stupina, de a face sesiuni de fotografie în stupină, îi interesează care sunt perioadele cele mai prielnice pentru o vizită. Mai au și curiozități despre viața albinelor sau despre provocările acestui domeniu, care este în acest moment și extrem de vulnerabil, după părerea noastră”, a afirmat Gentilia Zenovei-Balaban.
Miere de Jurilovca, un exercițiu de solidaritate
Miere de Jurilovca este un exercițiu de solidaritate, pentru că în această inițiativă colaborează 3 entități. Fiecare dintre ele și-a propus câte un obiectiv, iar scopul lor comun este de a sprijini producătorii locali de miere din comunitatea din Jurilovca.
”Avem ca lider în această inițiativă administrația locală, un catalizator în relația dintre producători și consumatori, care garantează pentru brand-ul local și care asigură vizibilitatea inițiativei noastre.
Ideea de bază a venit de la Patronatul Femeilor de Afaceri din IMM-uri, un ONG din Constanța, care sprijină nenumărate inițiative antreprenoriale și, între altele, susține, prin instrumente concrete, antreprenoriatul din mediul rural. Patronatul este unul dintre partenerii activi în cadrul proiectului Miere de Jurilovca și o entitate care se implică în susținerea tuturor celor care au posibilitatea să își dezvolte mici afaceri la nivel local.
Al treilea partener implicat în inițiativa Miere de Jurilovca este Cătălin Balaban, un producător local cu experiență în apicultură. El este cel care asigură reprezentativitatea în cadrul acestui parteneriat. Are și rolul de a coopta apicultorii din comunitatea locală în cadrul acestei platforme și de a iniția și dezvolta dialogul cu toți oamenii aceștia care au posibilitatea să comercializeze produsele, sub eticheta comună Miere de Jurilovca”, povestește Gentilia Zenovei-Balaban.
O vizită la stupină ne ajută să apreciem mai mult mierea, deliciosul produs realizat de albine
Mulți dintre cei care cunosc proprietățile mierii și știu că este un produs foarte sănătos, vor să vadă stupina și sunt curioși să afle cum se organizează albinele. Totuși, trebuie să știm că ea nu poate fi vizitată oricând.
”Din momentul în care stupii sunt scoși în mediul pastoral, stupina poate fi vizitată. Noi recomandăm, de exemplu, o vizită în stupină în perioada culesului teilor.
Primul cules al anului este la rapiță, însă în această perioadă albinele sunt mai agitate, pentru că sunt preocupate de formarea și întărirea noilor familii. De altfel, rapița secretă și o serie de substanțe care agită foarte mult albinele și atunci, toată lumea intră în stupină cu echipament complet, pentru că albinele sunt destul de preocupate în acel moment să își reia activitatea, după o perioadă foarte lungă de pauză în stup.
În schimb, la culesul teilor, albinele sunt foarte liniștite, se poate vizita stupina cu un echipament minimal, cu o protecție la nivelul feței, se pot face fotografii și oricine poate veni să se relaxeze într-o stupină poate să își facă foarte puține griji în privința vreunui incident cu albinele.
Noi chiar le recomandăm celor care consumă miere în mod frecvent, să își găsească niște surse sigure, însemnând producătorii locali, pe care ar trebui să încerce să îi cunoască, să îi viziteze, pentru a avea certitudinea că produsul pe care îl introduc în consumul familial răspunde tuturor exigențelor pe care le avem cu toții. În momentul în care consumatorul și producătorul au o relație directă, de încredere și de respect reciproc, toată lumea are de câștigat”, am aflat de la Gentilia Zenovei-Balaban.
Produsele locale susțin turismul în Dobrogea de Nord
Produsele locale, printre care se numără și Mierea de Jurilovca, au un rol important în susținerea turismului din Dobrogea de Nord. Jurilovca este o comunitate situată în zona continentală a Deltei Dunării, pe malul Lacului Razim-Sinoe. În zonă sunt obiective turistice extraordinare, care merită să fie descoperite, iar producătorii din localitate îi încurajează pe toți vizitatorii, când vin în Jurilovca, să consume produse locale și să îi caute pe producătorii locali, dar și să viziteze atracțiile turistice din zonă.
”Aceasta este o abordare pe care o avem în comun cu Asociația de Management al Destinației Delta Dunării, împreună cu care avem o colaborare excelentă, cel puțin la nivelul județului Tulcea.
Împreună cu Asociația Delta Dunării, am participat la Târgul de Turism al României, unde, alături de Miere de Jurilovca, am pus bazele unor noi colaborări, am cunoscut persoane resurse care ne-au sprijinit ulterior, am primit aprecierea reprezentanților Ministerului Agriculturii.
Dincolo de aceasta, ne-am propus să intrăm și în școli. Considerăm că este important să ne asumăm rolul de educare a copiilor. Putem să mergem în unitățile de învățământ și să facem prezentări foarte interesante și interactive, prin care să îi încurajăm pe copii să caute produsele românești, să înțeleagă de ce este important, să le identifice și să le consume, eventual să îi încurajăm spre un comportament alimentar sănătos”, afirmă Gentilia Zenovei-Balaban.
Eticheta Miere de Jurilovca ne asigură că achiziționăm un produs local și autentic
Multe dintre produsele din miere care ajung pe rafturile supermarket-urilor, au o mențiune pe etichetă, că sunt de proveniență UE și non-UE. Astfel, avem o idee destul de vagă despre proveniența acestui produs.
”Noi, în Dobrogea, avem această șansă extraordinară să identificăm producători locali din comunitățile rurale, pentru a ne asigura că ceea ce cumpărăm este un produs natural și autentic. Nu avem posibilitatea să identificăm un produs natural la raft, nu avem foarte multe șanse.
În cadrul inițiativei Miere de Jurilovca, ne-am propus să creăm o etichetă comună pe care să o folosească apicultorii din comunitate, pentru a ajunge la cât mai muți consumatori. De asemenea, le transmitem consumatorilor informații despre importanța produselor locale și despre rolul pe care îl are fiecare dintre noi, pentru susținerea micilor afaceri”, am aflat de la Gentilia Zenovei-Balaban.
Povestea cu bula care se formează în miere este reală sau e doar un mit?
”Este o poveste frumoasă. În anumite perioade din an, mierea naturală se cristalizează și își schimbă aspectul, astfel că în borcan nu mai are cum să apară nicio bulă. De altfel, acesta este primul indicator al produsului natural, mierea cristalizată.
Este foarte puțin probabil să găsim miere cristalizată pe rafturile marilor magazine, pentru că sunt încă mulți consumatori care preferă mierea în stare lichidă. Este mai ușor așa, aspectul este mai interesant, din punct de vedere estetic este, poate, ceea ce ne-am dori, dar nu este neapărat și un produs 100% natural. Veți vedea că toate tipurile de miere, inclusiv mierea de salcâm, toate ajung să formeze cristale.
Mierea de rapiță cristalizează la câteva zile după extracție. Este foarte ușor să o recunoaștem, pentru că are o culoare deosebită, este mai albicioasă și are un parfum distinct.
Mierea de salcâm este extrem de delicată și puțin parfumată. Este cea mai apreciată, pentru că este foarte echilibrată din acest punct de vedere.
Sortimentele de bază pentru mierea produsă în Dobrogea, în zona noastră, sunt rapița, teiul, salcâmul, mierea de floarea soarelui, mierea polifloră din flora spontană a deltei, de exemplu. Dar, există și mici variațiuni, în funcție de opțiunile fiecărui apicultor și desigur de specificul zonei în care se află. Sunt și producători care fac miere din mentă sălbatică, dar în cantități foarte mici”, am aflat de la Gentilia Zenovei-Balaban.
De unde cumpărăm Miere de Jurilovca?
Deoarece este un produs foarte bun și 100% natural, mulți se întreabă de unde pot cumpăra Miere de Jurilovca.
”Sunt mai multe posibilități. Avem un site mieredejurilovca.ro, unde ne spunem poveștile și unde, toți cei interesați au posibilitatea să îi descopere pe producătorii locali.
Se pot face în acest moment comenzi telefonic sau pe WhatsApp ori de pe pagina de Facebook Miere de Jurilovca.
Cei care ajung în Jurilovca ne pot găsi mierea în magazinele locale, în majoritatea structurilor turistice locale, la terasele și restaurantele din Jurilovca.
Toți cei care ajung în zonă se pot răcori la Gura Portiței cu o limonadă cu Miere de Jurilovca. Practic, aici, în zona noastră, toți cei care ne vizitează pot fi aproape siguri că mierea consumată este locală.
Până acum am reușit să creăm și să consolidăm și o serie de parteneriate de calitate în Tulcea, dar și în alte zone din Delta Dunării. Mierea de Jurilovca poate fi găsită și în anumite structuri turistice din Crișan sau Sfântu Gheorghe, dar mai puțin în Constanța.
Anul 2020 a fost un an destul de dificil pentru producția de miere. Au fost apicultori locali care nu au avut deloc miere de salcâm, unii nu au avut miere de rapiță, astfel că prețurile variază. Pentru un borcan de 800 de grame, de exemplu, prețul ar fi de 20-25 de lei.
Unul dintre planurile pe care le avem pentru viitor este crearea unui magazin on-line, dar, deocamdată, ne concentrăm pe interacțiunea directă cu clienții noștri și cu reprezentanții HORECA, pentru a-i convinge că Miere de Jurilovca este un produs de calitate, pe care îl pot achiziționa la prețul pieței”, spune Gentilia Zenovei-Balaban.
Miere de Jurilovca este o inițiativă frumoasă, pe care ar trebui să o urmeze mai multe comunități. Este un gen de proiect care unește interesele celor din zonă, creează un brand local, iar cei implicați își pot valorifica produsele într-o manieră superioară. Dacă anul 2020 ne-a învățat ce înseamnă solidaritatea și sprijinul producătorilor locali, am putea să experimentăm mai des acest lucru, astfel încât să susținem micile afaceri locale ale producătorilor din țara noastră, în loc să cumpărăm produse a căror proveniență este necunoscută.
0 Comentarii
Confirmări/Notificări