Evenimente

Viitoarea Lege a Turismului aruncă în aer parteneriatul public-privat și dezechilibrează conceptul OMD-urilor

By November 12, 2018 No Comments

De ani buni este așteptată de investitorii în industria ospitalității o lege a turismului. După îndelungi negocieri și consultări, mâine și poimâine aceasta va fi dezbătută din nou de către reprezentanții agenților economici în turism și autoritățile publice. Directorul executiv al Organizației Patronale Mamaia–Constanța, Anca Pavel-Nedea, contestă Art. 5 al proiecutului legislativ, despre care afirmă că: ”Aruncă viitorul turismului din România într-un derizoriu cel puțin politizat.

Deși conceptul de dezvoltare integrată a acestui domeniu prin Organizații de Management al Destinațiilor Turistice a fost legiferat în vara anului trecut și normele de aplicare trebuiau să prevadă un parteneriat egal între autoritatea publică locală și organizațiile patronale din destinația turistică, acum, pe ultima sută de metri, au apărut modificări care îi dezavantajează pe întreprinzătorii în industria ospitalității și înclină balanța către autoritățile locale.

Tot anul acesta au avut loc dezbateri intense în comisiile de avizare din Parlament, asupra prevederilor legate de parteneriatul public-privat instituite prin OMD-uri, iar formatul care a trecut de acestea, nu prevedea nicicum o dezechilibrare a forțelor între cei doi actori din destinație.

Fostul secretar de stat în cadrul Autorității Naționale pentru Turism, Anca Pavel-Nedea, cea care a conceput proiectul OMD-urilor în colaborare cu specialiștii, încă din anul 2016, se declară acum profund îngrijorată și foarte dezamăgită de schimbările apărute în proiectul legii turismului referitoare la conceptul de gestionare integrată a destinațiilor turistice din țara noastră prin organizațiile de management al destinațiilor.

Mai precis, ea a constatat dezechilibrul conceptului OMD-urilor care rezultă din Art. 5 al legii:  ”Organizația de management al destinației se înființează prin asocierea autorităților publice locale, consilii locale și, după caz, consilii judeţene/consiliul general al municipiului București, de pe teritoriul destinației turistice, cu plătitori de taxă specială pentru promovare turistică de la nivelul destinaţiei turistice…” Din aceasta sintagmă, Anca Pavel-Nedea spune că a dispărut precizarea ca parteneriatul public-privat ce va urmări gestionarea integrată a resurselor destinației turistice trebuie să fie unul echilibrat, fiecare parte deținând dreptul de vot de 50%, acest echilibru fiind însuși baza conceptului O.M.D.- urilor.

Un alt alienat din Art. 5 aruncă demersul în urmă cu doi ani și chiar mai mult, pentru că acesta nu mai are nici un sens, spune Anca Pavel-Nedea. Acesta prevede că ”autorităţile publice locale au obligaţia de a asigura reprezentativitatea de cel puţin 50%, iar decizia membrilor este luată prin vot majoritar” astfel că planul inițial prin care procentul trebuia să fie egal, pentru ca investitorii să aibă mai multă putere de decizie în privința afacerilor lor, nu mai este luat în calcul.

Mai mult decât atât, directorul Organizației Patronale Mamaia atrage atenția asupra faptului că: ”Autoritățile locale gestionează dintotdeauna destinațiile turistice din România într-un mod dovedit foarte puțin eficient. Rezultatul gestionării defectuoase a avut consecințe grave asupra turismului din țara noastră, iar acesta a fost determinat, printre altele, de: lipsa personalului calificat, lipsa cunoașterii în detaliu a problemelor ridicate de turismul românesc, timpul foarte scurt alocat de angajații primăriei desemnați să se ocupe de astfel de probleme specifice industriei turismului, lipsa de capacitate a autorităților locale de a dezvolta structuri în organigrama care să poată gestiona destinația turistică, precum și lipsa de viziune, care vine din lipsa de pregătire corespunzătoare.

Consecințele le observăm cu toții, de ani buni. România are în prezent 47 de stațiuni de interes național și 61 de interes local. O țară preponderent turistică, care nu a avut parte de o viziune de dezvoltare, nu au beneficiat de un plan urbanistic care să țină cont de o imagine unitară a destinației, de păstrarea elementelor autentice ale acesteia, de urmărirea unor caracteristici care să devină atribute identificabile ale destinației respective.

Totodată, a însemnat și alterarea, de prea multe ori, a resurselor naturale din destinații și lăsarea în paragină sau degradarea celor antropice (sit-uri, monumente, clădiri istorice). În plus, lipsa viziunii și a strategiilor corecte și actuale privind marketingul și promovarea turistică, ne-au dus pe ultimul loc al clasamentului îin competiția europeană și internațională.”, mai afirmă Anca Pavel-Nedea.

Ea a constatat o altă formulare gravă în Art.5 al Legii Turismului: “În cazul apariției situației de balotaj la exprimarea voturilor membrilor organizaţiei de management al destinaţiei, votul decisiv aparţine autorităţii publice locale.” Astfel, Organizația Patronală Mamaia atrage atenția asupra faptului că Ministerul Turismului și ministrul Bogdan Trif își doresc discreditarea efectivă  acestui concept care dă o șansă României la performanță în turism. Această formulare anulează ideea parteneriatului public-privat și trimite actorul privat în poziția de spectator, care poată să își spună punctul de vedere, dar, dacă nu este cel al autorității locale, atunci, aceasta din urmă va face uz de forță și și-l va impune. Rezultatul va fi politizarea acestui demers.

Reprezentantii Organizației Patronale Mamaia, prin directorul executiv Anca Pavel-Nedea, au fost inițiatorii și apoi partenerii Guvernului în dezvoltarea și avizarea acestui proiect. Atât materialele scrise în 2016, cât și cele care conțin consultările cu reprezentanții mediului privat, inclusiv cele de anul acesta, toate aduc în discuție reprezentarea mediului privat cu cel puțin 50% sau măcar 50%, nu invers! Modificarea făcută de minister este cu atît mai gravă, cu cât ministerul de resort și reprezentanții mediului profesionist din industrie au pierdut din nou un an întreg în discutii dure în comisiile de avizare ale Parlamentului, pentru ca acum să fie desființat complet demersul și să înceapă totul de la zero.

Anca Pavel-Nedea afirmă că investitorii în turism nu vor accepta niciodată o asemenea abordare, care aruncă viitorul turismului din Romania într-un derizoriu cel puțin politizat. Urmează două zile de consultări cu scântei la Ministerul Turismului, iar agenții economici nu concep să facă parte dintr-o structură în care să investească dar să nu aibă putere de decizie sau măcar să existe o reprezentare egală în fața autorităților publice.

Share

Leave a Reply