Se vorbește frecvent despre atracțiile din Constanța, dar prea puțini cunosc povestea Gării Maritime, un obiectiv important din Portul Constanța. Clădirea, construită între anii 1931-1933, a fost inaugurată oficial în august 1934 cu ocazia Zilei Marinei, în prezența Regelui Carol al II-lea și a altor oficialități. În urmă cu mai bine de 85 de ani, când traficul de persoane în port și liniile maritime erau în creștere, autoritățile de la acea vreme au considerat că se impune construirea unei gări maritime, care să asigure condiții optime pentru desfășurarea acestor activități.

O gară modernă, cu o arhitectură deosebită

Gara Maritima Portul ConstantaGara Maritimă din Portul Constanța a fost proiectată de arhitectul Gheorghe Brătescu. Marian Samoilă, documentarist în cadrul Muzeului Portului Constanța mi-a declarat că în Pavilionul Regal sunt expuse câteva fotografii din perioada în care se turna fundația și se construia acest edificiu impresionant. Tot de la el, am aflat că la acea vreme, imobilul a ridicat câteva probleme tehnice legate de infiltrațiile de la subsol, dar au fost rezolvate ulterior și s-a realizat o Gară Maritimă modernă.

Gara Maritima Portul ConstantaErau câteva linii ferate, care există și acum, însă nu mai sunt funcționale, iar călătorii erau aduși cu trenul până în fața gării. În faza inițială, clădirea avea un restaurant, diferite compartimente și toate facilitățile de care un turist avea nevoie. Din 1934 până în preajma celui de-al Doilea Război Mondial, au existat numeroase linii de pasagere, care făceau legătura între Constanța și diferite porturi ale lumii.

Gara Maritimă, sediu pentru diferite instituții

Gara Maritima Portul ConstantaDupă anul 1945 Gara Maritimă a fost sediul diverselor instituții din port, printre care Poliția de Frontieră sau Administrația Căilor Navigabile. După 1990, clădirea a fost împărțită cu cei de la Poliția de Frontieră, iar astăzi aparține în întregime Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime. Acol își desfășoară în prezent activitatea diferite compartimente din cadrul instituției. Fiind o clădire istorică, Gara Maritimă este reabilitată periodic, iar la 30-40 de ani intră în reparație capitală, care presupune lucrări mai ample, am aflat de la Marian Samoilă, documentarist în cadrul Muzeului Portului Constanța.

Policlinica Port, un imobil cu o vechime de aproape un secol

Policlinica Port, pe care o știu toți constănțenii, situată lângă Gara Maritimă, este o construcție mai veche decât aceasta. În urmă cu aproape un secol, autoritățile locale se gândeau la toate detaliile, astfel că au considerat că traficul de nave din Portul Constanța trebuia acoperit și din punct de vedere sanitar. Policlinica Port funcționează și acum în clădirea de aproape 100 de ani, care a fost reabilitată. O parte din imobil este ocupată în prezent de administrație, iar în altă aripă își desfășoară activitatea Direcția Sanitară. Puțini știu că, la un moment dat, într-o anumită zonă a clădirii a existat și un crematoriu uman. Deși este un imobil istoric, el nu s-a bucurat de impactul pe care l-a avut Gara Maritimă.

Silozurile proiectate de Saligny funcționează de 110 ani

Silozuri Saligny Port ConstantaÎn incinta Portului Constanța tronează cele trei silozuri proiectate de inginerul Anghel Saligny, în urmă cu mai bine de un secol. Ridicarea lor a reprezentat o provocare din punct de vedere tehnic și au fost folosite materiale de construcție neutilizate până atunci. Lucrările de modernizare au început oficial în 1896 în Portul Constanța, spune Marian Samoilă, documentarist în cadrul Muzeului Portului. În 1909, a fost inaugurată o parte din ansamblul de 4 silozuri proiectate inițial. Deși în planurile lui Saligny apar cele 4 silozuri, într-un final au fost construite doar trei. La inaugurarea acestora, a participat inclusiv Regele Carol. Nu a lipsit de la eveniment nici Anghel Saligny, întemeietorul școlii inginerești în domeniul construcțiilor din România, cel care a realizat multe proiecte în Portul Constanța.

Silozuri Port Constanta Anghel SalignyFaptul că silozurile din Portul Constanța funcționează și în prezent, dovedește că fost o construcție de calitate. Puține obiective rezistă atât de mult timp, în condițiile unei utilizări intensive. Traficul de cereale din Portul Constanța a fost deosebit de intens înainte de 1989. Vagoanele, modul de descărcare și încărcare a acestora, toată linia tehnologică din acea vreme există și acum. Pe lângă faptul că în prezent intră și tiruri în port, în rest, există aceeași tehnologie de încărcare și descărcare, aceleași benzi care merg către nave, mi-a mai dezvăluit documentaristul Marian Samoilă.

Cuibul Reginei sau Pavilionul Carmen-Sylva

Cuibul Reginei Portul ConstantaPortul Constanța găzduiește și Cuibul Reginei, clădirea în care a locuit Familia Regală, transformată acum în muzeu. Din păcate, după al Doilea Război Mondial imobilul a devenit o simplă magazie, un loc de depozitare a materialelor de construcții din port. Nici nu este de mirare, ținând cont de faptul că Familia Regală nu a fost iubită de comuniști. Absolut toate lucrurile din Cuibul Reginei au dispărut și nimic din ceea ce a fost odată nu se mai regăsește în cadrul actualei clădiri. Marian Samoilă, documentarist în cadrul Muzeului Portului Constanța mi-a spus că a fost găsită o telegramă la Arhivele Județene, trimisă în 1944 de Casa Regală către CFR, în care se cere să pună un vagon prins într-o garnitură, destinat încărcării mobilierului din Pavilionul Regal. Acel tren a mers până la Cernavodă și de acolo a fost îmbarcat dar nimeni nu știe care a fost destinația finală și ce s-a întâmplat cu lucrurile Familiei Regale, aflate în locuința din Portul Constanța.

Cuibul Reginei Portul Constanta”Fiecare a luat ce și cât a putut din Pavilionul Regal. În primul rând a dispărut mobilierul, care era de calitate, deoarece intenția a fost să nu mai existe nimic care să amintească de Familia Regală. Ulterior, clădirea a devenit sediu administrativ al diverselor instituții care își desfășurau activitatea în Portul Constanța. Abia după 1990 s-a pus problema readucerii Pavilionului Regal la forma cât de cât apropiată de cea inițială. El a fost reabilitat, după ce arhitecții au consultat planurile și au refăcut imobilul. În primul rând, apropierea digului, construirea danelor, a plaformei portuare și a căii ferate au modificat suprafața clădirii. Întreaga zonă a suferit schimbări, care nu au mai permis refacerea imobilului în forma lui inițială. Locația este aceeași și cât de cât, se apropie de vechea clădire, atât cât au permis condițiile din zonă”, a precizat documentaristul Marian Samoilă, din cadrul Muzeului Portului Constanța.

Cuibul Reginei Portul ConstantaEste admirabil faptul că aceste clădiri se află și acum în stare de funcționare, deși unele dintre ele au o vechime de mai bine de un secol. Din păcate, ele sunt ascunse cumva privirii, deoarece puțini dintre noi mergem în port, doar pentru a le vedea. Mulți constănțeni nici nu au auzit de Pavilionul Regal sau nu știu unde este el situat, fapt pentru care, RATC Constanța a prelungit de la 1 aprilie traseul autobuzelor 42 până la Cuibul Reginei – Dana Militară, astfel că, dacă v-am făcut curioși, puteți să faceți o plimbare pentru a admira aceste bijuterii arhitecturale.

Share

Leave a Reply