fbpx
FD
FD
USR
Istoria Farului Genovez, monumentul care în 160 de ani nu a ratat niciun răsărit

februarie 25, 2020

Farul-genovez-Constanta-farurile-vechi-din-dobrogea

Istoria Farului Genovez este lungă, pentru că el veghează de 160 de ani zona Peninsulară a Constanței și are o poveste foarte interesantă, care merită să fie cunoscută de toată lumea. De altfel, în orice port farurile au fost importante încă din antichitate, de la legendarul far din Alexandria. Deși a fost construit mult mai târziu decât perioada în care au fost identificați genovezii ca mari neguțători și corăbieri pe Marea Neagră, farul își are istoria lui. Faptul că memoria colectivă a perpetuat acest nume, înseamnă că Farul Genovez are nu numai o legendă asumată, dar reflectă și importanța pe care constănțenii din secolele trecute au dat-o acestei construcții.

Istoria Farului Genovez, monumentul care a dat numele străzii pe care este ridicat

Farul Genovez era atât de important, încât, la un moment dat, strada pe care era amplasat îi purta numele. Clădire emblematică a Constanței, farul a funcționat timp 53 de ani, între 1860 și 1913 și a fost declarat stins, după ce rolul de ghidare a navelor spre Portul Constanța i-a revenit Farului Carol I, amplasat în capătul digului din port.

Farul-Genovez-Constanta Farul Genovez a fost reaprins în februarie 2020, după 107 ani în care nu a mai luminat, însă becurile monumentului istoric au doar un rol decorativ.

Povestea Farului Genovez

Farul genovez a fost construit, de fapt, de o companie engleză coordonată de un constructor armean. În secolul al XIII-lea genovezii au reușit să obțină concesiunea pe Marea Neagră, din partea Imperiului de la Răsărit, marele Imperiu Bizantin. Ei au dominat aceste ape construindu-și porturi pe malul mării, dacă acestea nu existau. La vremea respectivă s-a făcut un ”cheul genovez”, care se pare că a rezistat multe secole și tot atunci s-a construit și farul, a declarat pentru Discover Dobrogea directorul Muzeului de Artă Constanța, Doina Păuleanu.

Farul-Genovez-constanta Cheul era chiar în zona portului, dar farul trebuia să lumineze intrarea din port și era amplasat sus pe mal, pentru că faleza a fost construită la începutul secolului XX. Unii dintre cercetătorii acestui monument spun că inițial, farul nu a fost ridicat unde este acum. În orice caz, în secolul al XIII-lea a existat un far care poate că a ocupat locul farului de astăzi, dar a cărui memorie s-a perpetuat ca nume în timp, a precizat criticul de artă Doina Păuleanu.

Imperiul Otoman și-a dat acordul pentru construirea farului

Kustenge a intrat în atenția imperiilor importante din cea de-a doua jumătate a sec. al XIX-lea, odată cu Războiul Crimeei. Acesta a reașezat lucrurile la Marea Neagră, dar în același timp a focalizat atenția puterilor europene zonei, foarte importantă atunci pentru navigație. Pe aici putea fi adus grâul din Principate și apoi să fie distribuit în lumea largă. Astfel, navigația pe Dunăre trebuia înlesnită, pentru că era îngreunată de existența unui baraj de nisip la Sulina.

Farul-genovez-constanta Corăbiile care intrau din Marea Neagră întâlneau acest baraj de nisip și cele care veneau de pe Dunăre, de asemenea puteau fi blocate de bara de la Sulina. Atunci, un consorțiu englez a obținut din partea Imperiului Otoman acordul de a construi calea ferată Boğazköy-Kustenge, acum Cernavodă-Constanța, de a reconstrui și mări Portul Constanța și de a-și realiza câteva dintre atelierele și clădirile de care aveau nevoie sus pe deal, unde acum este B-dul Elisabeta și astfel au obținut o parte consistentă din terenul orașului Kiustenge. În cadrul lucrărilor s-a realizat și Farul Genovez, iar cel care a coordonat lucrările farului a fost un ofițer francez de origine armeană, Artin Aslan, implicat activ în războiul Crimeei.

În secolul al XIX-lea au fost construite 152 de faruri

Criticul de artă Doina Păuleanu a făcut o documentare mai amplă în privința Farului Genovez. Ea a descoperit câteva lucruri și mai interesante în spatele acestei povești. Este vorba despre personajul Maris Michelle, care a fost un comandant francez de navă, spune Doina Păuleanu. Ea a precizat că Maris a reușit să devină nu numai pașă, ci și beylerbeyi, făcut de sultanul de la Constantinopol, dar a fost în același timp înobilat și drept conte palatin. Maris Michelle, care era comandant pe ruta Levantului a reușit la un moment dat să evite un naufragiu și l-a convins pe Napoleon al III-lea să insiste pe lângă sultanul de la Constantinopol să-i concesioneze reconstrucția sau construcția farurilor din Imperiul Otoman.

Rasarit in Constanta A obținut acceptul, astfel că s-au realizat 152 de faruri, începând din anul 1855. Astfel, este posibil ca monumentul să fi fost ridicat atunci, de către Compania Engleză condusă de armeanul Aslan. A fost emisă această ipoteză, deoarece echipa era coordonată de John Trevor Barkley, un inginer vestit pentru construcțiile sale în această zonă. Tocmai de aceea sunt specialiști care apreciază că actualul far ar fi avut o construcție anterioară, poate mai puțin rezistentă decât cea făcută de Maris Michelle, personaj absolut legendar, spune Doina Păuleanu.

De ce a rămas celebru Farul Genovez?

Puterea maritimă a acestei zone a fost foarte mare în secolul al XIX-lea. Trebuie să ne gândim că golful natural în care era adăpostit Portul Constanța a fost destul de modest ca dimensiuni și nu putea fi folosit intensiv decât dacă se făceau lucrări de extindere și modernizare. Ca atare, genovezii au fost cei care, după perioada antică au construit în Portul Constanța și au făcut comerț. Atunci, Constanța, parte a Imperiului Bizantin, care a înlocuit vechiul nume Tomis devine o zonă importantă, un loc în se face comerț extrem de activ.

Gara Maritima Portul Constanta Criticul de artă Doina Păuleanu spune că acea perioadă a rămas fixată în istorie, după care, o altă epocă redevine importantă în istoria cetății, atunci când s-au construit atât calea ferată Cernavodă-Constanța, cât ci și Portul Constanța, în varianta sa modernă, de la sfârșitul sec. al XIX-lea. Constanța a redevenit o zonă portuară importantă, odată cu lucrările Companiei Engleze, după câteva secole în care își pierduse din însemnătatea maritimă, a precizat criticul de artă Doina Păuleanu.

Farul Carol I succesorul Farului Genovez

Farul Carol I a fost construit odată cu Portul Constanța și a făcut parte din marele proiect coordonat de Anghel Saligni. De altfel, un port de anvergura celui structurat atunci nici nu se putea să nu aibă un far mare, care lumina mult mai puternic decât cel de pe Bulevardul Elisabeta, a declarat pentru Discover Dobrogea criticul de artă Doina Păuleanu. Farul Carol I a fost inaugurat odată cu lucrările portului.

Port of Constantza Un alt lucru interesant este că farul avea o efigie care îl reprezenta pe Carol I, efigie care, din păcate, a fost distrusă în perioada comunistă. Ea a fost făcută de unul dintre primii sculptori care fac tranziția dintre perioada medievală și cea modernă, Wladimir Hegel. Hegel era de origine poloneză, dar s-a stabilit în România și a devenit profesorul marilor sculptori de mai târziu. El a întemeiat, cumva, școala națională de pictură din această perioadă, mai spune Doina Păuleanu.

Farul Genovez ConstantaDacă vă plimbați seara sau dimineața devreme, înainte de răsăritul soarelui pe B-dul Regina Elisabeta sau pe strada Remus Opreanu din Constanța, veți putea observa cum luminează Farul Genovez. Acest obiectiv turistic este încadrat ca monument istoric și a fost reaprins în februarie 2020, după 107 ani în care a fost declarat stins. Nu este un far funcțional pentru navigație și nu va fi introdus în hărțile maritime, pentru că lumina lui nu influențează navigația, ea fiind mai mult decorativă.

0 Comentarii

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

FD
USR
PNL

Urmărește-ne

Te-ar mai putea tenta și…

Pin It on Pinterest