Administraţia Zonei Libere din Sulina derulează două proiecte strategice, în valoare de peste 220 de milioane de lei, finanţate din fonduri europene, pentru modernizarea infrastructurii portuare. Investițiile sunt realizate în două perimetre: Zona Liberă și Cap Mol – Bazin Maritim și vor transforma Portul Sulina într-un hub modern, care va genera oportunităţi economice şi sociale pentru comunitatea locală.
Modernizarea Portului Sulina este esențială și pentru dezvoltarea orașului
Cele două proiecte care se derulează în prezent pentru modernizarea Portului Sulina, vor avea un rol benefic și pentru economia locală.
„Vor fi create cel puțin 300 de locuri de muncă. Orașul Sulina va avea foarte, foarte mult de câștigat și nu numai orașul Sulina, ci întreaga țară. Volumele de mărfuri vor aduce foarte mulți bani – din concesiune, din operare, din taxele de transport.
În prezent, traficul de mărfuri la Sulina este foarte mic, aproape de zero – în general sunt aduse mărfuri alimentare, în perioada sezonului estival.
Acum se desfășoară, în paralel, două investiții: în zona liberă Sulina avem o investiție care vizează reabilitarea infrastructurii portuare. Până să începem lucrările la șantier, la mal, apa avea o adâncime de un metru și jumătate. Navelor care vin aici și au nevoie de petrimetru specific zonelor libere, le trebuie cel puțin 7,20 metri pentru a acosta. Astfel, ne-am gândit că avem nevoie de dragaj, de reabilitarea infrastructurii portuare.
Ne-am apucat de treabă, ne-am bucurat de proiectul POIM, am semnat contractul de finanțare, am obținut aproximativ 87 de milioane de lei pentru investiția de aici și, pentru bazinul mare, peste 135 de milioane de lei.
Important este că, la finalizarea acestor investiții, o să reușim să așezăm din nou Sulina pe harta traficului naval. Sunt două investiții majore pentru comunitatea din Sulina, pentru județul Tulcea, pentru țară.”, a declarat pentru Discover Dobrogea, directorul general al Administrației Zona Liberă Sulina, Dragoș Ioniță.
Canalul Sulina va avea o adâncime pe care nu a avut-o niciodată
Reprezentanții Băncii Europene de Dezvoltare și Investiții au angajat experți cu o vastă experiență, care au realizat un studiu de fezabilitate potrivit căruia, valorile de trafic vor crește foarte mult în Portul Sulina.
„Aceste valori sunt legate strâns și de o investiție, nu foarte mare, pe care o așteptăm de la Ministerul Transporturilor prin Administrația Fluvială a Dunării de Jos, pentru aducerea Barei Sulina la cota de 11 m.
S-au făcut, deja, evaluările topo, hidro și expertizele. Structura existentă suportă dragajul până la 11 metri, care ne va permite să intrăm cu nave de până la 35.000 de tone DWT. În momentul de față, pe canal intră nave de maximum 7.500 de tone sau pot fi mai mari, dar neîncărcate la capacitatea maximă.
Dunărea, canalul din Bară până în Portul Sulina, ne oferă adâncimile necesare și vizăm să efectuăm transport aici. Fluxul de mărfuri este Galați – Brăila – Giurgiulești – Ismail – Orlovka, toate având conexiuni rutiere și CFR.
Constructorii au reușit deja să termine ce era mai greu, partea de lucrări hidrotehnice, lucrări în apă. S-au turnat toți piloții, iar acum trebuie să vină cu piloți la 31 m adâncime. Platforma nouă va suporta cam 5 tone/mp încărcare.
Trebuie să iasă cu platformele din jurul clădirilor, să facă și căile de acces, canalizări și bretele rutiere.
Important este să avem volume de mărfuri. Experții de la BERD spun că în primii 3 ani se poate ajunge la 3,5 milioane de tone de marfă, iar în următorii 3 ani să se ajungă la 6,7 milioane de tone”, a precizat directorul general al Administrației Zona Liberă Sulina, Dragoș Ioniță.
Investițiile realizate de AZL vor transforma Portul Sulina într-un important nod de transbordare
Portul modernizat va deveni un important nod de transbordare între navele fluviale şi maritime, inclusiv cele de până la 40.000 dwt. Astfel, va facilita transportul de mărfuri din România, Moldova şi Ucraina către pieţele din Africa, Orientul Mijlociu şi Asia.
„Activităţile portului vor fi susţinute de o reţea de transport care va colabora cu porturile din Izmail, Reni, Giurgiuleşti, Galaţi şi Brăila, urmând să asigure, astfel, o conectivitate optimă în regiunea Dunării.
Investițiile pentru modernizarea portului sunt făcute de Administrația Zonei Libere Sulina, cu ajutorul Consiliului Județean Tulcea, care a oferit cota de cofinanțare de 2% din întreg proiectul și, cu titlu de împrumut ne-a oferit banii pentru TVA, pe care îi recuperăm și îi dăm înapoi.
Toate taxele vor ajunge la bugetul Administrației Zonei Libere Sulina. Am identificat posibilitatea să cooptăm companii care să aibă sediul social în Sulina, pentru ca, o parte din taxele și impozitele pe care trebuie să le plătească către bugetul de stat, să rămână și la Primăria Sulina, deoarece are un buget foarte mic”, a afirmat pentru Discover Dobrogea, Dragoș Ioniță, directorul general al AZL Sulina.
Potrivit contractelor, lucrările de modernizare trebuie să fie finalizate în anul 2025.
0 Comentarii