fbpx
omd-mamaia-constanta
Gara din Murfatlar (Basarabi), clădirea de patrimoniu realizată pe vremea Regelui Carol I

februarie 18, 2023

gara-din-murfatlar-basarabi-monument-istoric

Gara din Murfatlar (Basarabi) a fost realizată la începutul secolului XX, în stilul adoptat de Regele Carol I. Atât gara, cât și Turnul de apă din apropierea acesteia, se află pe Lista Monumentelor Istorice.

Gara din Murfatlar a fost construită, prima dată, în perioada Imperiului Otoman

Prima cale ferată construită în Dobrogea, a fost realizată pe ruta Constanţa Port – Cernavodă Port, în anul 1860, când regiunea se afla  sub ocupaţie otomană.

portul-constanta-proiect-croaziere-anton-traian-antoniadis-candiat-primarie

Construcția liniei ferate și exploatarea comercială a gărilor au fost posibile, după ce un grup de investitori londonezi a propus investiția și a primit acordul, în anul 1857, de la sultanul Abdul Medgid și de la guvernul otoman.

La Murfatlar, prima gară a fost construită în anul 1860, de compania engleză Danube and Black Sea Railway Kustendje Harbour Company Limited, la aproximativ 500 de metri față de cea actuală. Era o clădire mică, fără magazii și dependințe și avea funcția de procesare a serviciului de mărfuri şi călători. Imobilul inițial a dispărut după inundaţiile din anul 1924.

Gara din Murfatlar, construită de inginerii britanici, era cel mai important punct de pe traseul căii ferate Constanţa-Cernavodă.

Gara din Murfatlar a fost reconstruită la începutul sec. XX

După revenirea Dobrogei la țară, în noiembrie 1878, regiunea s-a modernizat și a fost construit Podul Carol I de la Cernavodă, pentru a lega Dobrogea de România.

podul-carol-i-podul-anghel-saligny-cernavoda

Deoarece linia ferată realizată de compania engleză pe ruta Constanța-Cernavodă era izolată de restul țării, administrația românească a continuat proiectul și a realizat podurile peste Dunăre, de la Cernavodă și cel peste brațul Borcea, care au legat, practic, Marea Neagră de Dunăre și de restul țării.

calea-ferata-podul-anghel-saligny-cernavoda-constanta

Lucrările au început în luna octombrie 1890, sub coordonarea inginerului Anghel Saligny, în prezența regelui Carol I. Construcția pentru cele două poduri, liniile feroviare și stațiile aferente a costat 35 de milioane de lei în aur, o investiție fără precedent la acea vreme.

gara-murfatlar-basarabi-monument-istoric

La începutul sec. XX a fost construit și ansamblul arhitectonic Gara din Murfatlar și Turnul de apă, clădiri care sunt incluse în lista monumentelor istorice, categoria B.

gara-murfatlar-basarabi-constanta-monument-istoric

Clădirea Gării din Murfatlar este construită din cărămidă roșie, are arcade semicirculare și este compusă din două corpuri simetrice, cu etaj.

gara-din-murfatlar-basarabi-monument-istoric

În partea superioară are formă triunghiulară și acoperă spaţiile administrative, care sunt unite de un corp ce adăposteşte sălile de aşteptare şi casele de bilete.

turnul-de-apa-gara-murfatlar-basarabi-monument-istoric

Turnul de Apă, realizat tot din cărămidă roșie, este situat lângă gară, fiind un element unic de arhitectură industrială pe teritoriul Dobrogei.

gara-maritima-portul-constanta-cladire-monument-istoric

O altă gară din Dobrogea declarată monument istoric este fosta Gară Maritimă de la intrarea în Portul Constanța. Inaugurată în anul 1935, construcția seamănă  cu un pachebot și are elemente asociate instrumentarului naval, precum hubloul, balustrada de vapor, ancora și colacul de salvare, iar cadranul ceasului din turn este încadrat de doi delfini cu linii de contur stilizate.

În Murfatlar mai există și alte monumente de patrimoniu, iar despre două dintre ele am scris articole pe Discover Dobrogea. Este vorba despre conacul lui Mihail Kogălniceanu și Bisericile de cretă de la Murfatlar, care nu sunt obiective turistice, însă, ele sunt clasate și se află pe Lista Monumentelor Istorice.

 

2 Comentarii

  1. Nicodimescu Viorel

    Dobrogea este fabuloasa sunt multe locuri deosebite. Pe partea Dunării spre Isaccea avem 4 minastiri (Celic Dere, Cocoș, Saon, Adormirea Maicii Domnului). De asemenea o multime de vestigii istorice care sunt și pe partea Braila Macin Ciurcurova.

    Răspuns
    • Auris Luca

      Într-adevăr, în Dobrogea sunt foarte multe vestigii istorice și atracții turistice. Despre triunghiul mănăstirilor din județul Tulcea, dar și despre alte mănăstiri importante am scris deja articole.

      Răspuns

Înaintează un Comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Urmărește-ne

Te-ar mai putea tenta și…

Litoralul românesc are o nouă stațiune: Mamaia Nord

Litoralul românesc are o nouă stațiune: Mamaia Nord

Astăzi s-a lansat oficial Organizația de Management al Destinației Mamaia Nord. Plaje naturale, largi, cu nisip fin, spațiile de cazare noi sau proaspăt renovate, evenimentele pregătite special pentru sezonul 2024 și o gamă variată de restaurante, toate organizate...

Pin It on Pinterest