Farul Vechi din Sulina, unul dintre principalele obiective turistice ale orașului din Delta Dunării, a fost reabilitat și poate fi vizitat, după mai bine de 4 ani în care a fost închis pentru lucrări de restaurare.
În Muzeul Farul Vechi din Sulina afli poveștile orașului
Farul Vechi din Sulina a fost construit la începutul secolului XIX de autorităţile otomane, fiind administrat ulterior, în perioada 1897-1939, de Comisiunea Europeană a Dunării. Farul a devenit muzeu în anul 2003, iar expoziţia prezintă, prin documente şi fotografii, istoria Sulinei în perioada Comisiunii Europene a Dunării şi viaţa a două personalităţi marcante legate de oraş: dirijorul George Georgescu şi scriitorul Jean Bart.
Specialiștii Muzeului de Istorie și Arheologie din Tulcea, în subordinea căruia se află obiectivul muzeal, au amenajat cele două săli aflate la parterul clădirii. Una dintre ele îi este dedicată lui Jean Bart, personalitate care la începutul secolului XX a îndeplinit la Sulina funcția de comisar maritim. Cea de-a doua sală a muzeului este dedicată Comisiunii Europene a Dunării (CED), organism internațional care a transformat mica așezare pescărească de la începutul secolul al XIX-lea într-un important oraș port cu o economie înfloritoare.
Clădirea are valoare istorică și a fost inclusă pe Lista monumentelor istorice, din anul 2004.
Din 1979, Comisiei Europene i-a revenit sarcina de a administra, întreține și repara Farul de la Sulina, până în 1939, când această misiune a intrat în sarcina statului român. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, obiectivul a constituit principalul semnal de navigație în zona gurilor Dunării.
Jean Bart a rămas în istoria orașului, datorită romanului Europolis
În Muzeul Farului Vechi Sulina este prezentat biroul lui Jean Bart și câteva fotografii din perioada în care acesta a trăit în frumosul oraș situat în Delta Dunării.
Perioada șederii la Sulina l-a inspirat pe Jean Bart în scrierea romanului Europolis, a cărui primă ediție a apărut în aprilie 1933 la Editura „Adevărul” din București, cu puțin timp înainte de trecerea în neființă a scriitorului. Romanul, la care a lucrat timp de opt ani, din 1925 până în 1933, rămâne o strălucită metaforă pentru portul Sulina, cu mozaicul său de naționalități.
Europolis este, de fapt, o cronică a orașului-port, cu tumultul său: plecări și acostări de vapoare, case de comerț, cafenele și frizerii cu tabieturi orientale, balurile de la Cercul Militar etc.
Personajele sunt, de asemenea, din viața portului: ofițeri de marină, căpitani, marinari, hamali, femei frumoase, funcționari, consuli și agenți ai caselor de comerț, contrabandiști, personaje din administrația CED. Locuitorii Sulinei au recunoscut în eroii romanului oamenii locului, care au servit ca prototip unor personaje: Stamati Marulis l-a avut ca model pe cafegiul „baba Stamati”, Nicu Politikos s-a recunoscut în frizerul Falkides, doctorul Tomiță în medicul Nicolae Petrescu, director la spitalul CED, doctorul Lascu ar fi fost un alt nume al medicului Zota, care studia malaria în Deltă ș.a. Au fost și personaje pe care Jean Bart le-a cunoscut pe parcursul carierei, precum Angelo Deliu, care l-a reprezentat pe bunul său prieten, Eugen Tăutu, ofițer-mecanic pe bricul „Mircea”.
Farul Vechi este un reper al orașului Sulina, deși, acum, se află departe de mare
Construcția prezintă următoarele caracteristici: turn circular alb, cu înălțimea planului focal de 70 picioare (21,33 m).
Treptele în spirală sunt luminate de șase ferestre circulare integrate în zidăria groasă, prin intermediul cărora se ajunge în cupola ce adăpostea mecanismul de iluminat, care emitea lumina fixă albă, de ordinul 2, vizibilă de la o distanță de 15 mile marine.
În prezent, se păstrează o parte din prismele de cristal ale reflectorului, unde, atunci când funcționa farul, s-a folosit inițial o lampă cu acetilenă, iar din 1910 s-a introdus iluminatul electric.
În jurul cupolei a fost amenajată o platformă de circulație. Pe fațada dinspre mare a acesteia, așa cum apare în fotografiile de epocă, pe un panou de dimensiuni mari era indicată adîncimea apei, în picioare engleze, pe canalul Sulina, în vederea cunoașterii de către navigatori. În jurul farului au fost construite anexe folosite pentru depozitarea materialelor necesare funcționării, dar și ca locuințe de personal.
Prin prelungirea în mare a digurilor, între anii 1923-1978, s-a produs o îndepărtare considerabilă a radei gurii Sulina în raport cu poziția inițială a farului, ceea ce a necesitat ridicarea unui nou obiectiv, mai eficient, pe digul de sud și scoaterea din funcțiune a celui vechi. Acesta a rămas un păstrător al tumultoasei istorii a Sulinei și unul din martorii transformării liniei de coastă, un reper al orașului, situat la 2,5 km de țărmul actual al Mării Negre.
În perioada 1995-1997, construcția a fost restaurată de Ministerul Culturii și Cultelor, iar din anul 2003 a intrat în administrarea Institutului de Cercetări Eco-Muzeale Tulcea, care l-a transformat în obiectiv muzeal.
Începând cu anul 2019, a fost implementat proiectul „Punerea în valoare a potențialului istoric prin restaurarea și conservarea obiectivului Farul Vechi Sulina”, cu sprijinul financiar al Uniunii Europene, care a vizat, pe lângă restaurarea și conservarea construcției, și reorganizarea expoziției permanente prin extinderea spațiului de expunere. Lucrările de restaurare au fost finalizate în anul 2024 și farul poate fi vizitat.
Muzeul Farul Vechi din Sulina a fost extins și reorganizat
În expoziția prezentată în incinta Farului Vechi din Sulina, vizitatorii pot observa fragmente ceramice care provin de la boluri și farfurii care pot fi legate de viața la bordul navelor antice aflate în trecere în această zonă de la Gurile Dunării. Materialele ceramice provin din perioadele elenistică sec. III-II a.Chr., romană timpurie și romană târzie sec. I-IV p.Chr. și demonstrează traficul comercial intens în această zonă.
Descoperite pe malul mării, aceste fragmente ceramice constau în special din amfore elenistice și romane de origine sud-pontică și egeeană și erau folosite pentru transportul vinului, uleiului de măsline și a produselor din pește – faimoasele garum și liquamen – sosuri din pește fermentat.
Muzeul Farul Vechi din Sulina prezintă și povestea comandorului Eugeniu P. Botez, care a îndeplinit funcția de comisar maritim la Sulina timp de peste opt ani, în perioada 1909-1913 și 1915-1918.
0 Comentarii